Laten we beginnen met de definitie. Zichtbaarheid trekken wij graag iets breder: het gaat om merkbaarheid. Mensen ‘merken’ letterlijk dat je er bent, ook als je er niet bent. Je bent dus top of mind en wordt geassocieerd met een bepaald thema. Stel, je post regelmatig aansprekende verhalen over jouw leven als projectmanager en alle dingen die goed en mis gaan in projecten. Op een gegeven moment word je merkbaar en denken mensen bij een project dat ze zelf uitvoeren: ‘hoe zou hij/zij dit aanpakken?’ Je bent een merkbare expert geworden.
Mensen met een meer introverte stijl denken bij zichtbaarheid al snel aan de voorgrond, de spotlight en een hoop kabaal maken. En dat past duidelijk niet bij hoe zij graag opereren. Zichtbaarheid en introversie gaan echter heel goed samen. Houd vooral in gedachten dat er vele tinten grijs zitten tussen jezelf op de borst kloppen en afwezig zijn of helemaal niets doen. Het gaat erom dat je jouw talenten benut. Heb je een introverte gedragsvoorkeur? Dan kan het maar zo dat je een kei bent in observeren en dat je met haarscherpe analyses komt. Ook daarmee schep je zichtbaarheid.
Zichtbaarheid is nooit een doel op zich. Bedrijven maken zich niet druk om hun vindbaarheid in Google omdat ze online zichtbaar willen zijn. Ze willen hun merk verstevigen en zo hun bedrijfsdoelen bereiken. Dit geldt voor jou als professional net zo; zie jezelf als merk. Post je alleen op LinkedIn omdat je ergens hebt gelezen dat je zichtbaar moet zijn? Dikke kans dat je het niet consequent volhoudt en erger nog: dat het nergens toe leidt. Wat wil je met jouw zichtbaarheid bereiken? Als je het antwoord op die gouden vraag hebt, kun je echt gaan bouwen.
Het is de moeite waard om aan jouw zichtbaarheid te werken, zowel online als offline. Het maakt het makkelijker om bij management en collega’s aan te kloppen, en andersom benaderen zij jou ook sneller. Je vergroot er ook jouw kansen mee. Bijvoorbeeld doordat toffe projecten of opdrachten jouw kant op komen. Door kennis te delen groeit jouw organisatie en de klanttevredenheid; je maakt immers zichtbaar dat je de juiste dingen doet en dat de klant goed zit bij jullie.
Heb jij het idee dat jouw zichtbaarheid beter kan en wil je er direct mee aan de slag? Laat je inspireren door deze 6 tips.
Waarom ben jij onmisbaar? Om die vraag te beantwoorden helpt het je af te vragen wat er ‘mis’ zou gaan als jij vanaf nu jouw werk neerlegt.
Maak een tada-lijst als tegenhanger op de todo-lijst. Waar ben je trots op? Als je dat dagelijks kort opschrijft, vertel je er makkelijker over.
Ontwikkel jouw neus voor kansen en verbeteringen. Loop je tegen bepaalde frustraties aan door hoe een werkproces is ingericht? Neem het voortouw om dit op te lossen. Hoe meer je jouw mindset afstelt op kansen, hoe meer je ze gaat zien.
Werk mee aan projecten buiten jouw eigen afdeling. Of spreek collega’s die je normaal niet spreekt en die van jouw bestaan nog weinig tot niets afwisten.
Dat levert je niet alleen inhoudelijk waardevolle input op. De ander vindt jou onbewust ook sympathiek, bescheiden en beter in samenwerken. Andersom werkt ook goed: bied jouw hulp aan anderen aan. Als je mensen helpt hun doelen te bereiken, helpen ze jou ook sneller.
Mensen onthouden niet alleen het compliment, ze onthouden jou ook. Daarmee boost je jouw zichtbaarheid en gunfactor.
We helpen jullie graag om de kwaliteiten van iedere collega zichtbaar, merkbaar en voelbaar onmisbaar te maken. En om jullie bij te brengen dat je geen hoge boom hoeft te worden, maar hierbij gewoon juist jezelf mag zijn. Benieuwd hoe jullie werk kunnen maken van zichtbaarheid binnen jullie organisatie? Wij bieden jullie graag een opleidingsprogramma op maat aan, binnen dit thema.