De meeste mensen vinden een conflict geen ‘hoera’ waard. Het lijkt makkelijker om een probleem te ontkennen. Om gewoon verder te gaan en de confrontatie te vermijden. Soms is dat ook zo. Het punt is alleen dat het probleem dan ook blijft bestaan en daardoor misschien totaal escaleert. Zie een conflict daarom liever als kans. Herkennen en erkennen van conflicten op de werkvloer leidt tot betere oplossingen en een frisse blik op de zaak.
Wanneer heb je met een conflict te maken?
Er zijn allerlei relevante modellen en theorieën die helpen een conflict te analyseren. De Gordonmethode bijvoorbeeld, Geweldloos Communiceren of NLP. Wij zijn fan van het conflicthanteringsmodel van Kilmann. De nadruk ligt op de balans tussen het eigen belang en dat van een ander. Afhankelijk van hoe je met die belangen omgaat, kun je jezelf en de ander indelen bij een conflicthanteringsstijl:
Wij geloven dat ‘uilen’ het meeste bereiken op de lange termijn. Hiervoor is het wijs jezelf eerst een aantal kritische vragen over jouw intenties te stellen:
Beantwoorden beide partijen deze vragen met ‘ja’? Dan heb je een platform voor wederzijds respect en een duurzame oplossing voor conflicten. Dit is samen te vatten in het model van verbinding (zie afbeelding). Door elkaars belangen te kennen en hierop passend te reageren probeer je van een conflict een win-win situatie te maken. Die win-win is overigens geen heilige graal. In sommige situaties is het juist goed om toe te geven of te vermijden. Of om de kansen voor een compromis te verkennen.
Wij nemen jullie graag mee in het ontdekken van de conflicthanteringsstijl die jullie collega’s op dit moment hanteren én hoe hierin win-win oplossingen gecreëerd kunnen worden. Met een opleidingsprogramma op maat, kijken we met jullie mee hoe jullie op een positieve, constructieve manier om kunnen leren gaan met conflicten. Iets wat positief door zal werken binnen de hele organisatie!