Tijdens deze training leer je om efficiënt en effectief contact te maken met anderen. We beginnen met het leggen van de basis: wat is jouw communicatiestijl en wat zijn jouw voorkeuren in het aangaan van een gesprek met een ander? Je gaat ontdekken welke verschillende communicatiestijlen er zijn en hoe jij toch goed kunt communiceren met iemand die een heel andere stijl heeft dan jij. Hoe sluit je hierin het beste op elkaar aan? En hoe kun je een nieuwsgierige houding aannemen?
- Klantgericht communiceren
In deze training besteden we aandacht aan de drie elementen en gedragskenmerken van klantgerichtheid: communicatieve vaardigheden, houdingsaspecten en sensitiviteit. Hoe kun je bijvoorbeeld echt luisteren met aandacht en doorvragen waar dat nodig is? Hoe maak je duidelijke afspraken en hoe houd je anderen op de hoogte? Hoe los jij situaties op of denk jij mee over alternatieven? Wat kan jij doen om de klant centraal te stellen en te focussen op de klant?
- Feedback geven en ontvangen
In deze training ontdek je hoe je een veilige basis kunt creëren waarin jij en je collega’s het prettig vinden om elkaar om feedback te vragen en feedback te geven. Ook stap je over jouw struggles heen en krijg je methodieken en tools in handen om op een opbouwende manier met feedback om te gaan.
- Effectief communiceren kun je leren
Je ontdekt de basis van ieder goed gesprek, hoe je tot échte verbinding kan komen met klanten en collega’s maar ook hoe je de vraag achter de vraag helder kan krijgen door het inzetten van de juiste gespreksvaardigheden. Ook ga je van elkaar leren aan de hand van eigen uitdagingen in het werkveld. Dit doen we met behulp van intervisie. Hier heb je direct de kans om jouw nieuwe vaardigheden in de praktijk te brengen door goed te luisteren en open vragen te stellen voordat je een advies uitbrengt.
Tot slot gaan we ook aan de slag met vaardigheden die je nodig hebt in lastigere situaties waarbij bijvoorbeeld veel weerstand en emotie komt kijken. In al deze trainingen staat centraal: oefenen, volop experimenteren en het verbeteren van jouw communicatievaardigheden. Dit onder begeleiding van een ervaren trainer én trainingsacteur (levend oefenmateriaal). Je krijgt directe feedback op jouw gedrag en leert door succeservaringen.
- Effectief communiceren met NLP
Tijdens de workshop ‘Effectief communiceren met NLP’ duik je in de wereld van communicatie. Hoe werkt het precies? Hoe luister je gericht, filter je informatie en voel je anderen aan? En hoe zien jouw eigen interactie- en communicatiepatronen er eigenlijk uit? In deze training wordt er veel aandacht besteed aan de onbewuste processen die ten grondslag liggen aan communicatie, omdat dát de basis is van de manier waarop je communiceert. Daarnaast ga je natuurlijk ook praktisch aan de slag. Je werkt met NLP-communicatietechnieken en weet aan het einde van de workshop precies hoe je deze effectief kunt toepassen in de praktijk.