Echte groei en ontwikkeling ontstaan wanneer managers en medewerkers open en gelijkwaardig met elkaar in gesprek gaan. De SSH wilde af van traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken en ‘Het Goede Gesprek’ introduceren als nieuwe gespreksmethodiek. De uitdaging? Zorgen dat managers en medewerkers niet alleen begrijpen hoe deze methode werkt, maar deze ook daadwerkelijk omarmen en toepassen. Wij ontwikkelden een praktijkgericht ontwikkelprogramma waarmee we ‘Het Goede Gesprek’ verankeren in de organisatie en de basis legden voor een open feedbackcultuur.
De SSH wilde af van een eenzijdige gesprekscyclus en werken aan een cultuur waarin feedback en ontwikkeling centraal staan. De vraag aan ons was hoe we deze nieuwe gespreksmethode niet alleen konden implementeren, maar ook direct toepasbare tools konden bieden waarmee managers en medewerkers ‘Het Goede Gesprek’ effectief en met vertrouwen kunnen voeren.
De SSH wilde graag een nieuwe gespreksmethode toepassen, als vervanger van de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken. De vraag aan ons was hoe we deze nieuwe gespreksmethode, Het Goede Gesprek, konden gaan implementeren binnen de SSH. En of we daarin direct toepasbare tools konden geven.
Een ontwikkelprogramma dat gespreksvaardigheden en feedback versterkt
Samen met de SSH ontwikkelden we een ontwikkelprogramma met modules voor zowel managers als medewerkers. Het programma richtte zich op:
Door actieve oefensessies en experimenteren met gespreksvormen kregen deelnemers direct succeservaringen. Managers en medewerkers leerden niet alleen ‘Het Goede Gesprek’ te voeren, maar ervaarden ook hoe deze methode bijdraagt aan sterkere samenwerking en een open werkomgeving.