Team Inkoop van ClinkDiensten is een nieuw team binnen de organisatie, dat zorgt voor de inkoop voor woningcorporaties. Een belangrijke dienst, wat collega’s van andere teams veel kosten, tijd en moeite scheelt. Toch ziet niet iedereen dit (nog) zo. Wat is er voor nodig om de toevoegde waarde van wat Team Inkoop doet in te laten zien?
We zetten ons zelf in de schoenen van Team Inkoop en gingen kijken en voelen wat er nodig was om de toegevoegde waarde van wat dit team doet, aan de rest van de organisatie duidelijk te maken.
We creëerden op basis hiervan een opleidingsprogramma, waarin we focusten op thema’s als:
Hoe kun je adviseren met impact?
Wat doe je als je weerstand ervaart?
Hoe kunnen we onszelf beter positioneren?
Hoe kunnen we beter aansluiten op de behoeften van onze klant?
We doken tijdens dit opleidingsprogramma samen met de inkopers van Clink Diensten in wie zij zijn als team, waar ze voorstaan, hoe de omgeving eruitziet, welke problemen ze oplossen. Maar ook: welke meerwaarde ze aan hun collega’s geven en hoe je een echt gesprek creëert met collega’s van een ander team, als er sprake is van tegengestelde belangen. Samen werkten we aan zichtbaarheid en de communicatiestrategieën die daarvoor nodig zijn - en de actiepunten hieruit pakten we natuurlijk direct op.