Communicatievaardigheden verbeteren

Effectief, authentiek en doelgericht communiceren met klanten en collega’s

  • Elkaar écht horen, zien en begrijpen
  • Beter samenwerken
  • Doeltreffend communiceren
Tuurlijk. Er wordt wel met met klanten, stakeholders en collega’s gespróken - maar hoort, ziet en begrijpt iedereen elkaar ook écht? Misschien merk je dat mensen al gauw met een reactie of oplossing op de proppen komen (zonder echt te hebben geluisterd), passeren allerlei aannames en oordelen de revue, blijkt het moeilijk om écht tot de kern te komen. Frustrerend, toch?
Herkenbaar?
Misschien herken je ook deze voorbeelden wel van jullie werkvloer? Jullie:
  • Zitten op verschillende golflengtes en weten elkaar niet echt te vinden;
  • Vinden het moeilijk de vraag achter de vraag scherp te krijgen;
  • Ervaren het gedrag van een ander soms als lastig en hebben niet altijd de juiste tools in handen
    om hier zo goed mogelijk op te reageren;
  • Schieten automatisch al gauw in aannames en oordelen;
  • Vinden het moeilijk om tot de kern van een vraag of probleem te komen;
  • Hebben moeite met feedback geven en ontvangen;
  • Zitten vol met supergoede ideeën, maar vinden het lastig hier anderen in mee te krijgen
    Of misschien komt zo’n situatie ook weleens voor in jullie alledaagse praktijk? ;)

Waarom zijn communicatievaardigheden zo belangrijk?

• Boodschap krachtig kunnen overbrengen

• Gehoord, gezien en begrepen voelen

• Échte verbinding en uitwisseling

Communicatie is alles. Want je kunt nog zo’n belangrijke boodschap hebben - als je dit niet in afstemming kunt overbrengen op de ander, sta je alsnog met lege handen. Het is bovendien een diepe, menselijke behoefte om je gehoord, gezien en begrepen te voelen. Als je je goed weet af te stemmen op die ander en duidelijk kunt krijgen (of overbrengen) waar het werkelijk om gaat, dan kan er pas een échte verbinding en uitwisseling tot stand komen.


Sterke communicatievaardigheden zorgen er op die manier voor dat er een wezenlijke menselijke verbinding ontstaat, dat je het kunt hebben over dat waar het werkelijk over gaat, dat de ander - en jezelf - zich gehoord, gezien en begrepen voelt.


Met sterke communicatievaardigheden valt of staat dus heel veel. Communicatie is alles!

Wat levert het op om jullie communicatievaardigheden te versterken?

  • Het wederzijdse gevoel dat jullie elkaar zien, horen en begrijpen;
  • Helder hebben waar het die ander wérkelijk om gaat;
  • Sterke relaties kunnen creëren - zowel met een collega als klant;
  • In staat zijn om je persoonlijke boodschap over te kunnen brengen;
  • Conflicten kunnen voorkomen of relatief makkelijk kunnen oplossen;
  • Weten hoe je weerstand en emoties tijdens gesprekken op kunt vangen en om kunt buigen.
Hoe kunnen we jullie hierbij helpen?

Jullie zitten vol met ambitieuze plannen - en wij ook, om jullie hierin kracht bij te zetten. We helpen jouw collega's heel graag om hun communicatie communicatieskills te verbeteren, door ons volledig onder te dompelen in jullie organisatie.  Wat zijn de specifieke uitdagingen waar jullie op dit moment tegenaan lopen en wat is het doel dat jullie voor ogen hebben?

We kijken vervolgens hoe we samen dit doel kunnen behalen. Welk aanbod kunnen we jullie doen, dat naadloos aansluit bij jullie uitdagingen, behoeften en doelen? We creëren een divers, prikkelend en praktijkgericht opleidingsprogramma op maat, waarmee jouw collega’s stap voor stap een verandering doormaken - zowel qua houding en mindset, als gedrag.

Wat we precies gaan doen, bepalen we aan de hand van jullie specifieke ambities en behoeften. Aan dit soort thema’s kun je denken, waarin we jullie kunnen laten groeien:
01
De optimale basishouding creëren
02
Communicatieskills voor een optimale basishouding.
03
Vraag achter de vraag achterhalen en luisteren zonder aannames en oordelen.
04
Omgaan met uitdagende gesprekken.
“Onze medewerkers zijn nu in staat ‘Het Goede Gesprek’ met hun managers te voeren. Deze methode komt in bijna elke gesprek binnen de SSH terug”
Louise van Veen - P&O-adviseur SSH

Waar willen jullie in groeien?

Neem contact op

Hoe pakken we het precies aan?

Onze werkwijze bestaat uit vier stappen
01

Ontdekken & Scherpstellen

Wij geloven niet in standaard trainingen. Alles wat we doen, stemmen we volledig op jullie organisatie af. We dompelen ons onder in jullie praktijk en stellen samen een glashelder doel. De impact en het rendement van jullie investering maken we hiermee ook direct tastbaar.
02

Ontwerpen & Ontwikkelen

We trekken onszelf vervolgens terug naar de tekentafel, waar we een doordacht opleidingsprogramma creëren, dat volledig aansluit op jullie praktijk en de doelen die jullie willen behalen.
03

Leren & Experimenteren

We bezorgen jouw collega’s een onvergetelijke leerervaring, door alles praktisch en prikkelend te maken en ze tools te leren die al de volgende werkdag het verschil gaan maken.
04

Meten & Optimaliseren

We blijven gaandeweg meten of we nog op koers liggen. Bereiken we op deze manier die gedragsverandering en maken we jullie ambitie waar? Als het nodig is, sturen we bij. Zodat we uiteindelijk gegarandeerd de eindstreep halen.

Start vandaag
met groeien.

Deel jullie vraag met ons - wij denken graag vrijblijvend (maar wel flink gedreven) met jullie mee.
We nemen binnen één werkdag contact met je op.
Dankjewel voor deze mooie vraag. Je hoort binnen één werkdag van ons. Tot gauw!
Er ontbreekt nog wat broodnodige info! Zou je dit nog in willen vullen?
Stel ons hier direct je vraag. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op!
Dankjewel voor deze mooie vraag! Je hoort binnen één werkdag van ons. Tot gauw!
Sluit
Oops! Dat ging niet helemaal goed. Probeer het nog eens.
FAQ

Start vandaag
met groeien.

01
Wat zijn communicatievaardigheden?
02
Wat zijn de belangrijkste communicatievaardigheden?
03
Waarom zijn communicatievaardigheden belangrijk?
Conversaties in de wijk
Jouw medewerkers komen na een training enthousiast terug naar de werkvloer. Dan komt de hectische praktijk, de waan van de dag. Voor je het weet gaan nieuw geleerde vaardigheden verloren.